Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanı Doğan Hatun: “Kürtçe eğitimden sanata yaşamın her alanında hak ettiği statüye kavuşmalı”
Diyarbakır'da Demokratik Dil Kurumları tarafından düzenlenen Kürt Dili Konferansı'na katılan Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanları Serra Bucak ve Doğan Hatun, anadilin korunması, geliştirilmesi ve toplumsal yaşamda güçlendirilmesine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Eşbaşkan Doğan Hatun, Kürtçenin eğitimden sanata, edebiyattan kamusal yaşama kadar her alanda hak ettiği statüye ulaşması gerektiğini vurgularken, konferansta dile ilişkin çözüm önerileri ve ortak çalışmalar da ele alındı.
Demokratik Dil Kurumları tarafından Diyarbakır'daki Çand Amed Kongre Merkezi'nde düzenlenen Kürt Dili Konferansı, anadilin korunması, geliştirilmesi ve toplumsal yaşamın her alanında güçlendirilmesi gündemiyle gerçekleştirildi. Konferansa Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanları Serra Bucak ile Doğan Hatun, Demokratik Bölgeler Partisi (DBP) Eş Genel Başkanı Çiğdem Kılıçgün Uçar, DBB Meclisi Eşsözcüleri Demet Ceylan ve Ayhan Karatekin, ilçe belediye eşbaşkanları, siyasi parti ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı.
“Dilimiz varlığımızın ve kimliğimizin en temel taşıdır”
Konferansta konuşan Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanı Doğan Hatun, dilin bir halkın geleceği açısından taşıdığı öneme dikkat çekerek, “Dilimiz, varlığımızın ve kimliğimizin en temel taşıdır. Bizler, bu bilinçle dilimize sahip çıkan her bir emeği saygıyla ve hürmetle selamlıyoruz.” ifadelerini kullandı.
“Dilimizi yaşatarak direniyoruz”
Kürtçeye yönelik uzun yıllardır sürdüğünü ifade ettiği inkâr, asimilasyon ve baskı politikalarına değinen Doğan Hatun, “Coğrafyamızın dört bir yanında Kürtlerin kendi dillerini özgürce konuşması engellenmekte, adeta bir yok oluşa sürüklenmek istenmektedir. Dilimizin yok edilmesi, bir halkın hafızasının, kültürünün ve varlığının ortadan kaldırılması demektir. Bizler, bu baskılara karşı dilimizi ve kültürümüzü yaşatarak direniyoruz.” dedi.
“Yaşamın her alanında statü kazanmalı”
Son dönemde yürütülen çalışmaların geleceğe ilişkin umut verdiğini belirten Doğan Hatun, “Hedefimiz, dilimizin sadece evlerimizde konuşulan bir dil olarak kalması değil; eğitimde, sanatta, edebiyatta ve yaşamın her alanında hak ettiği statüyü kazanmasıdır. Dilimizin resmi ve yasal bir statüye kavuşması en doğal hakkımızdır.” açıklamasında bulundu.
Doğan Hatun, dilin korunması ve geliştirilmesi konusunda yalnızca kurumlardan beklenti içinde olunmasının yeterli olmayacağını ifade ederek, “Kendi aramızdaki iletişimi, dilimizin zenginliklerini kuşanarak kurmalıyız.” sözleriyle toplumun tüm kesimlerinin günlük yaşamda Kürtçeyi kullanmasının önemine işaret etti.
“Kendi dilimizde üretmek ve yazmak en büyük barikattır”
Konuşmasında Kürt yazılı kültürünün gelişimine katkı sunan isimlere de değinen Doğan Hatun, “Asimilasyon politikalarına karşı en büyük barikat, kendi dilimizde üretmek ve yazmaktır. Celadet Ali Bedirxan ve arkadaşları, en zor dönemlerde Kürtçe dergiler ve kitaplar çıkararak bu dilin yazılı mirasını bugüne taşıdılar. Bugün bizler de onların bıraktığı bu mirası daha ileriye taşımakla yükümlüyüz.” ifadelerini kullandı.
Konferansta dile getirilen görüş ve önerilerin önemine vurgu yapan Doğan Hatun, “Eksikliklerimizin farkındayız; ancak el birliğiyle, kararlılıkla bu eksiklikleri aşacak ve dilimizi hak ettiği yere ulaştıracağız. Bu konferansın, dilimizin özgürleşmesi ve hak ettiği statüyü kazanması yolunda güçlü bir ses olacağına inanıyorum.” dedi.
Ajans Expres Gazetesi